Tyve Dage i Viborg - en Rejse

Kerstin Bergendal: Tyve dage i Viborg

13. april - 9. juni 2013 (Østfløjen)

Et Kunstprojekt af Kerstin Bergendal

Kerstin Bergendal fastholder i sine værker gennemgående et fokus på andre måder at arbejde som kunstner, og andre måder at bruge kunstnerens viden. Hendes projekter er skabt ud fra undren over for omverdenen og er konsekvent baseret på en intensiv dialog med den.

Et net af personlige historier

I denne udstilling drager Bergendal på en konstrueret rejse, hvor det kunstneriske princip er tilfældighed. Sammen med etnolog Rikke Johansen Smidt fra Viborg Museum besøger hun tyve forskellige personers private hjem i Viborg, interviewer dem om deres livshistorie og fotograferer dem og deres hjem.

Udstillingen præsenterer tyve korte videofilm, der alle viser det øjeblik, hvor hver person langt senere ser Bergendals fotografier for første gang. I filmene dokumenteres nogle af de erindringer og refleksioner, der fremkaldes af kunstnerens snapshots. Dette bliver til et net af personlige historier med udgangspunkt i Viborg, formidlet gennem Bergendals optik.

Tilfældighedens princip

Tyve Dage i Viborg – en Rejse er styret af tilfældighedens princip, men også af en helt særlig kunstnerisk metode, som tager udgangspunkt i nysgerrighed overfor omverdenen med samtalen som middel. 

Kerstin Bergendal skriver selv om projektet:

Ved en sekvens af tilfældigheder blev der i 2009 aftalt, at jeg skulle udstille i Kunsthal Brænderigården i Viborg – en by jeg ikke på forhånd havde nogen kendskab til. Og det var en ren tilfældighed, at jeg en dag smuttede ind på Viborg Museum. Og der bare kom til at spørge efter, hvordan et museum egentlig finder frem til lige præcis den version af historien, der gengives. Hvad med alt det, de skar fra? Alt de den gang ikke spurgte efter?

Ved et rent sammentræf havde etnolog Rikke Johansen Smidt fra Viborg Museum allerede både interesse og mulighed for at undersøge dette spørgsmål. Hun blev min etnologiske rejsefælle på en konstrueret rejse til tyve forskellige personers private hjem i Viborg. Én borger per dag, tyve forskellige personer i alt – deraf projektets titel.

Tilfældigheder styrede alle led i processen: Vi fandt den første person i rækken. Men derefter pegede hver deltager os videre til den næste. Vi målrettede ikke samtalerne på forhånd. Hver samtale fandt i stedet sin egen sti. Min rolle som ”den rejsende” gav os muligvis en gennemgående åbning til at spørge ind til det i hverdagen, man måske ikke så ofte taler om. Og især fik jeg, som enhver rejsende, lov til at dokumentere mit besøg i hver persons hjem, med mit kamera. Dette er de snapshots-agtige fotografier, som optræder i filmene.

De tyve korte film viser, når hver person langt senere ser mine fotografier for første gang. Og de dokumenterer nogle af de erindringer og refleksioner, der fremkaldes af fotografierne. En samtale, der ligesom billederne, springer mellem detaljer fra og helhedsperspektiver på den enkeltes livshistorie.

På denne måde foreslår jeg med Tyve Dage i Viborg – en Rejse et andet syn på museets idé og en anden måde at skrive vores historie på, end den metode, kulturhistoriske museer typisk bruger. Her samler man primært på objekter, vel at mærke valgt ud fra prædefinerede indsamlingsområder og en målstyret søgning i henhold til de metoder og udvalgskriterier, museumslovgivningen definerer. Den historie om Viborg i vores tid, som formidles gennem min og Rikkes rejse, samler sig i stedet via tyve menneskers højst subjektive og ind imellem dybt personlige livserfaringer. Og kun fordi de tilfældigvis blev inddraget. De var blot i hinandens hukommelse den dag, vi kom forbi.

Kerstin Bergendal 2013

Sidst opdateret: 21.03.2014