Handlingens resonans

Maj Hasager og Marie Thams

23. august - 8. november 2015

Dobbeltudstillingen "Handlingens resonans" viser værker af de to billedkunstnere Maj Hasager (f. 1977) og Marie Thams (f. 1982).

Deres kunstneriske praksisser mødes i det politiske felt, og i denne fælles udstilling arbejder de med det kvindelige køns position i Danmark, socialt og politisk - 100 år efter at kvinder og tjenestefolk fik stemmeret. I udstillingen bringes handlingen i spil, i et spænd mellem den historiske stemmeretsbevægelse og nutidens feminisme.

Maj Hasager

Centralt i Maj Hasagers kunstnerskab er en interesse for hvordan historie bliver skrevet og omskrevet, afhængig af hvilken ideologi eller politisk agenda, der ligger bag.

Hendes tværmediale værker kredser om temaer som historiedannelse, erindring, identitet, tilhørsforhold og magtstrukturer. I et forsøg på at supplere den officielle historieskrivning lader hun den individuelle eller perifere stemme komme til orde.

På udstillingen ”Handlingens resonans” bruger Hasager installation, fotografi, lyd og tekst til at dykke ned i historien og arkiverne med værket Hymns to Unknown Heroines part III, der har fokus på kvinderetsforkæmperen Elna Munch (1871-1945). Ved at følge hendes spor og aftryk i historien foldes en del af den nyere danske historie ud, som pendant til den svenske og britiske.

Ved at initiere dette provisoriske museum, der undersøger en historisk periode ud fra bl.a. politik og kvinderettigheder, skabes et alternativt blik på historisk arkivmateriale med et formalistisk greb.

Dette manifesteres igennem kvindefortællinger – både som en rekonstruktion af en ukendt familiehistorie og et fokus på to individer, Frigga Carlberg og Elna Munch.

Marie Thams

Marie Thams' arbejde er drevet af en interesse for hvordan menneskelige aktiviteter værdisættes i dagens samfund, ligesom hun ofte arbejder med et kritisk blik på arbejds- og levevilkår. Thams arbejder konceptuelt med installation, der ofte inkluderer en kombination af video, lyd, tekst og skulptur.

På udstillingen præsenterer Thams nye værker med fokus på det aftryk vi som individer har, eller ikke har, i vores samfund qua vores biologiske og sociale status. Dette ses bl.a. i en stor ruminstallation i form af en trappe og et lydværk placeret i kunsthallens Østfløj.

Bestiger man trappen, finder man øverst et par hovedtelefoner med en lyrisk tekst skrevet og indtalt af kunstneren, der beskriver oplevelsen af hvordan fysisk krop knyttes til mental kapacitet, samt af kønnets begrænsninger af sociale muligheder.

Dertil arbejder Thams med en udendørs installation i form af bannere placeret i kunsthallens forhave, og en performance omkring kunsthallen og i Viborg centrum. Begge dele arbejder med symboler, bannere og faner brugt i kønskampen omkring 1915 og i dag, med installationen i forhaven som frustreret udråb, og performancen som aktuel fejring af stemmeretsbevægelsen.

Bannerne og fanen der indgår i performancen, fungerer som performative greb, der spørger indtil effekten af offentlige demonstrationer og aktioner, og til muligheden for at bryde igennem med et budskab.

Sidst opdateret: 03.09.2015