Om udstillingen

I en undersøgelse af internetkonceptet ’Oddly Satisfying’ præsenterer udstillingen ved samme navn nye værker af Fryd Frydendahl. Fotografierne er nye versioner af det, kunstneren oplever i sin personlige algoritme på bl.a. Instagram og Facebook. For har man først vist interesse fyldes ens feed med en hel række underligt tilfredsstillende motiver som f.eks. tynde skiver der bliver skåret af en læbestift, en spejlblank glaze, der bliver hældt ud over en kage, en industrimaskine, der borer huller med friktionsbor eller en højtryksrenser, der renser fortove. Udtrykket ’Oddly Satisfying’ dækker over virkelighedens små perfektioner af en uforklarligt behagelig kvalitet, der skaber ro i en kaotisk hverdag og udløser dopamin i hjernen.

Fryd Frydendahl fastfryser disse underligt tilfredsstillende gentagne handlinger i hendes fotografier, og som kontrast til udstillingens digitale tema og indhold er alle billeder på udstillingen optaget analogt på et 4x5 tommer kamera. Fotografierne er indrammet og dækket af glas, som er blevet sandblæst, så billedet kun er synligt i smartphone-rammestørrelse. Som ph.d. i Kunst og Kulturvidenskab og forsker på Det Kgl. Bibliotek Mette Kia Krabbe Meyer udfolder om Fryd Frydendahls fotografier i sin tekst til udstillingens katalog: Der har altid været en trang til at forurolige det perfekte i hendes arbejde, at forstyrre, at røre op, at ridse eller udtvære den rene overflade.

Fryd Frydendahl har gennem de sidste 15 år markeret sig som en af ​​sin generations vigtigste fotokunstnere, med en helt særlig og distinkt stil. Hun formår på tidstypisk vis at afspejle samtidens tendenser og balancere mellem det, der er usædvanligt underligt og det, der er overvældende vidunderligt.

I forbindelse med udstillingen udgiver Viborg Kunsthal et katalog med tekst af Mette Kia Krabbe Meyer samt billedillustrationer af værker fra udstillingen Oddly Satisfying.

Om kunstneren
Fryd Frydendahl (f. 1984) bor og arbejder i Hvide Sande, København og New York. Hun er uddannet fra Fotoskolen Fatamorgana i 2006, og The International Center of Photography i 2009. Hun har udgivet flere bøger og har udstillet bredt gennem de seneste år. Hun har især markeret sig med hendes udgivelse Familiealbum (2007) og den skelsættende serie Nephews (2016), der bryder med konventionerne for traditionel portrætfotografering, og er et tidsdokument, en personlig, men aldrig privat, fortælling om kærlighed, tillid, tab og familiebånd. Flere værker fra serien er blevet optaget i henholdsvis Statens Museum for Kunst, Det Nationale fotomuseum samt Kunstmuseum Brandts samlinger. I 2020 udgav Frydendahl bogen Never Run Faster than Your Guardian Angel can Fly. Fryd Frydendahl er repræsenteret ved V1 Gallery.  Hun har siden efteråret 2020 været skoleleder på Danmarks Fotografiske Billedkunstskole Fatamorgana.

Udstillingen er støttet af:
Viborg Kommune
Statens Kunstfond
Det Obelske Familiefond

Download pressemeddelelse her

Læs mere
Fryd Frydendahls hjemmeside
Gallery V1