Residenter 2023

Sophie Aigner (D)
Sophie Aigner har en baggrund som kunstner og forfatter og hun arbejder primært med installation, værker på papir og tekst. Ved at arbejde i krydsfeltet mellem kunst og tekst forsøger hun at udvikle former, der ikke følger logiske kriterier, men er baseret på subjektive associationer og formelle paralleller, der stimulerer beskueren til nye personlige associationer. Hun er interesseret i det "søgende menneske" såvel som i repræsentationen af skrøbelighed og ustabilitet i den virkelighed, der omgiver os. Ego og kønsrelationer samt sløring af sig selv og andet i det digitale fortællerum er nøgleord, som hun gentagne gange tager fat på i sit kunstneriske virke. Under sit ophold i Riddergade AIR vil hun eksperimentere med grafiske værker på papir. De skal bruges til en kommende udgivelse, der i slutningen af 2023 skal udkomme på Verlag für Moderne Kunst Wien.

Bianca Barandun (CH)
Bianca Barandun (f. 1984) arbejder i krydsfeltet mellem print, tegning og skulptur. Hun konstruerer værker ved at kombinere og veksle mellem forskellige metoder til at opfatte, hvad der sker, når materialer bruges ukonventionelt. Hendes mål er at etablere et visuelt sprog med både rytme og flow, der inkluderer ufuldkommenhederne og det uventede som en del af et voksende ordforråd. Bianca indsamler elementer fra arkitektur, hverdagsgenstande og hukommelse. Hendes værker skifter fra organisk til geometrisk udseende, de er i konstant forandring og genererer flere associationer, mens det leger med antropomorfe tilskrivninger. Under sit ophold ved Riddergade AIR vil Bianca arbejde på projektet Silos. Her vil hun bl.a. undersøge, hvordan farver og former relaterer sig til hukommelsen, hvordan det kan påvirke vores sprog og hvordan vi opbevarer og udtrykker vores erindringer.

Oleksandr Sirous (UA)
Oleksandr Sirous (f. 1996) er en ukrainsk multi-medie kunstner, med en baggrund inden for animation og videospil. I sit kunstneriske virke bruger han bl.a. big data, mikrobiologiske systemer og AI til at simulere nye digitale environments, hvor han viser hans budskaber. Sirous’ kunst handler om, hvordan internettets illusoriske centralisering er med til at skabe systemer for individets undertrykkelse og digitale realiteter. Nu med invasionen af Ukraine, har Sirous' praksis også udviklet sig til at undersøge, hvordan monopolisering af intellektuelle ressourcer har en effekt på individet. For at skabe disse nye digitale environments bruger han systemer fundet i mikrobiologien, så som svampe og bakterier.

Amy Boulton (UK)
Amy Boulton (f. 1992) er kunstner og inter-dependent researcher. Hun er oprindeligt fra England, men har sin kunstpraksis i Göteborg, Sverige. Hendes virke udforsker aktuelle problemtikker omkring det offentlige rum, arbejdskraft og teknologi, gennem et feministisk perspektiv. Med interaktivitet og humor i hendes værker, som ofte også kan ses udstillet i det offentlige rum, forsøger hun at skabe tilgængelige indgangsvinkler for alle. De seneste værker har inkluderet video, print, skulptur og lydinstallationer. Boulton mener, at det er nødvendigt at forbinde kunstnerisk undersøgelse med andre fagligheder, derfor er hun i dialog med andre transdisciplinære firmaer, der også arbejde med det urbane rum og udviklingen af nye teknologier. Bl.a. arbejder hun med Of Public Interest lab, Stockholm, ZK/U Berlin, Trust in Play school of urban game design, Berlin/Athens.