MEMORY CACHE & SKETCHES

Den todelte udstilling MEMORY CACHE & SKETCHES demonstrerer et samarbejde mellem far og datter om deres fælles passion for det fotografiske medie: Agata Lenczewska-Madsens del, MEMORY CACHE, præsenterer personlige og dokumentariske billeder fanget med hendes iPhone, mens Ryszard Lenczewskis del, SKETCHES, viser visuelle skitser, der understøtter hans filmarbejde. Tilsammen skaber de to dele en dialog mellem personlig erindring og professionel filmkunst.

 

MEMORY CACHE
Agata Lenczewska-Madsen, fotograf


Jeg er i konstant bevægelse. På vej tilbage. Altid tilbage. Som et menneske, en
emigrant. Lige meget i hvilken retning jeg går, skal jeg altid tilbage.

Den polskfødte fotograf, Agata Lenczewska-Madsen, udstiller en samling billeder fra
hverdagen med fotografisk fokus på lys, mørke og alt det skjulte i skyggen. Det
handler om minder gemt i hendes lomme. Bogstaveligt talt, da mange af billederne på udstillingen er taget med hendes iPhone – som er hendes notesbog og dagbog.

Det er øjeblikke af stærk betydning. Dokumentariske, øjeblikkelige og personlige.
Det er ikke værktøjet - kameraet - der betyder noget for Agata. Det er historien og
følelsen. Hun leder beskueren gennem sin dagbog, men hun forklarer ikke. Det er en åben hemmelighed - men forskellig for dig og hende selv.

Min far lærte mig at tage billeder. Som lille pige tilbragte jeg utallige timer i mørkekammeret, som lå gemt væk i mine forældres soveværelse i en lejlighed på fjerde sal i en boligblok. Jeg tager billeder for at modvirke ”der bildverlust” – billedtabet. Jeg bevæger mig mellem verdener.

Om kunstneren
Agata Lenczewska-Madsen (f. 1979) er født og opvokset i Lodz, Polen. Hun er
uddannet på Kunst Akademiet i sin hjemby, og hun bor og arbejder som fotograf i Viborg.


SKETCHES
Ryszard Lenczewski, filmfotograf

Et billede siger mere end tusind ord. Dette gamle kinesiske ordsprog er blevet mit arbejdsmotto i forberedelsesperioden til at filme spillefilm. Som filmfotograf stræber jeg efter den bedst mulige aftale med instruktøren hvad angår stil, stemning eller farvepaletten for den kommende film.
Leonardo da Vinci skrev, at en digter vil blive overmandet af søvn og sult, før han kan beskrive med ord, hvad en maler kan beskrive i et øjeblik. Dette skete også, da jeg i skriveprocessen sammen med manuskriptets forfattere følte mig ængstelig for, at mine verbale argumenter ikke nåede deres fantasi. Jeg frygtede, at jeg på den første optagedag ville høre fra instruktøren: Rysiek, det er ikke, hvad vi blev enige om!
Jeg fandt den simplest mulige løsning for mig, når jeg dokumenterer til film. Jeg vil tage fotografier, optage mine første indtryk af de foreslåede steder, jeg besøger. Jeg vil lede efter rammer, optage stemningen af lyset, farverne på objekterne jeg bemærker eller menneskene i sådanne rum.
De fotografier, jeg præsenterer på denne udstilling, er frugten af det arbejde. De er skitser af senere filmrammer, som var en kilde til aftalerne mellem mig og instruktører. Jeg begyndte at skitsere med et kamera i mit første studieår. Jeg brugte denne metode for første gang, da jeg forberedte spillefilmen "Kobieta z prowincji" instrueret af Andrzej Baranski.

Om kunstneren
Ryszard Lenczewski, filmfotograf og universitetslektor. (f. 1948). I 2004 vandt han British Academy Television Award i kategorien for bedste fotografering for "Charles II: The Power & The Passion." I 2013 arbejdede han sammen med Lukasz Zal på den prisvindende film "Ida". Filmfotografer for denne produktion blev hædret med bl.a. Oscar-nomineringer i kategorien Oscar for bedste fotografering. Han blev tildelt Gloria Artis guldmedaljen i 2018. Siden 2015 har han været medlem af American Academy of Motion Picture Arts and Sciences. Samme år modtog han "Golden Camera 300" Lifetime Achievement Award ved International Cinematographers Film Festival "Manaki Brothers" i Bitola. I 2020 modtog han Lifetime Achievement Award fra det polske selskab for filmfotografer (PSC).

 

Udstillingen MEMORY CACHE & SKETCHES åbner torsdag den 30. maj 2024, kl. 19.00-20.00.


Udstillingen er støttet af
Viborg UNESCO Creative City of Media Arts